Kinderyoga (ook op locatie)

Kinderyoga is naast alle voordelen die het biedt, gewoon enorm leuk om te doen! Kinderen mogen spelen en vrij zijn in de wereld: dat staat bij iedere kinderyogales voorop!

 

Het is bekend dat volwassenen veel baat kunnen hebben bij yoga. Het helpt te ontspannen, verbetert de gezondheid en maakt het lichaam soepeler en leniger. Het geeft mogelijkheden om de hectiek in het dagelijkse leven te kunnen loslaten en vervolgens ook hier beter mee om te leren gaan. Stress, prikkels, drukte en keuzes kunnen het lichaam behoorlijk uitputten als er onvoldoende rust tegenover staat.

 

Ook kinderen krijgen al regelmatig te maken met prikkels en drukte. Op school moeten kinderen veelal presteren en door sociale media staan kinderen voortdurend bloot aan prikkels van buitenaf. Ongemerkt kan dit invloed hebben op kinderen, die zich onzeker en overprikkeld kunnen voelen. Met alle gevolgen van dien.

 

Kinderyoga kan veel betekenen voor kinderen omdat er bewogen en gespeeld wordt binnen de eigen mogelijkheden van kinderen. Hierdoor ontstaat er meer ruimte bij kinderen om mee te kunnen bewegen in de maatschappij.                                                                                           Wat zo fijn is binnen de kinderyoga, is dat er geen competitieve factor aanwezig is: iedereen mag zijn wie hij/zij is en alles is goed wat je doet! Het gaat er niet om dat het kind een houding perfect kan uitvoeren, maar het gaat om het leren voelen van de eigen grenzen. Het gaat erom dat het kind weer kan luisteren naar wat belangrijk is voor hem, en dat hij kan luisteren naar zijn eigen lichaam hoever hij kan gaan. Ieder lichaam is namelijk anders gebouwd, zodat er verschillen mogen zijn tussen kinderen.

 

Yoga voor kinderen is niet alleen ervaren hoe prettig rust is, maar je mag en kan je ook heerlijk uitleven tijdens de yogales! De yoga-houdingen zijn verpakt in themalessen en worden afgewisseld met spel en muziek. Ook wordt de creativiteit van kinderen aangesproken tijdens de yogales!

 

 Kinderen leren bij de yogales om rustmomenten in te lassen, wat zo belangrijk is voor het zelfvertrouwen en de ontwikkeling van het zelfbeeld. 

Door het lichaam te leren ontspannen ontstaat er een betere balans in het lichaam.

 

Er is een aparte yogales voor kinderen van 4-7 jaar, voor kinderen van 8-12 jaar en er start binnenkort ook yoga voor tieners 12+.  De lessen duren een uur en worden gegeven in mijn praktijk aan de Pieter Karel Drossaartstraat.

Ook worden er yogalessen voor peuters (kinderen van 2-4 jaar) gegeven: dit zijn ouder-kindlessen en duren 45 minuten. De peuter en een volwassene volgen dan samen de yogales.

 

Peuteryoga, 2-4 jaar: De peuter beweegt zich samen met de volwassene op de yogamat en door de ruimte waarbij er spelenderwijs yoga-oefeningen worden gedaan. De oefeningen zijn voornamelijk gericht op de zintuigen en zijn speels van aard. Aanraken, verstoppen, bewegen, dansen, tekenen, spelen en fantaseren staan centraal. De les voor de peuters is iets korter dan voor de oudere kinderen in verband met de concentratie van de peuters.

 

Kleuteryoga, 4-7 jaar: Speels ontdekkende werkvormen om de innerlijke wereld te ontdekken en vorm te geven in vrijheid: de nadruk ligt op dansen, bewegen, tekenen, aanraken, fantaseren en tekenen. De yogahoudingen worden speels verwerkt in een themales.

 

Kinderyoga, 8-12 jaar: Kinderen leren yogahoudingen al wat langer vast te houden en leren de basisprincipes van Hatha Yoga. Het kind leert het lijf steeds beter kennen en leert contact te maken met anderen. Het zelfvertrouwen groeit en het kind kan rust ervaren. Hierdoor wordt het zelfverzekerder en kan beter aangeven wat hij/zij nodig heeft.

 

 Wat leren kinderen allemaal bij kinderyoga?

-Leren luisteren naar je eigen lichaam: waar eigen grenzen liggen.

-Bewust worden van de natuur en meer in contact staan met wat de aarde geeft, en waar het vandaan komt.

- Aanvoelen waar je blij, verdrietig of ongelukkig van wordt, maar ook beter aanvoelen wat een ander zou kunnen voelen.

-Accepteren dat je goed bent zoals je bent, en dat er verschillen mogen zijn tussen kinderen.

-Bewegen binnen je eigen (fysieke) mogelijkheden, en dat er verschillen mogen zijn tussen kinderen.

-Ontspannen

-Aardig zijn voor jezelf, aardig denken over jezelf.

Andere voordelen:

-Het zelfvertrouwen wordt groter

-Het concentratie- en aandachtsvermogen neemt toe

- Stress kan worden verminderd

- Minder last kunnen hebben van lawaai en drukte

- Drukke kinderen kunnen rustiger worden

- Verlegen kinderen durven zich meer te laten horen

- Het slaapritme kan verbeteren

 

Wilt u meer informatie of een proefles volgen? Neem contact op met Kansenrijk, u bent van harte welkom!